Over “Maar gij zijt toch helemaal niet dik?!” terwijl ik dat per definitie wél ben

“Maar gij zijt toch helemaal niet dik?!”

Hoe dikwijls ik dit als reactie krijg wanneer ik iets zeg over mijn toegenomen gewicht, mijn struggles met een gezond leven of wanneer ik geen kleedje vind dat verbergt wat het moet verbergen én dat tegelijk geen tent is waardoor ik nog dikker lijk – het is niet meer bij te houden. Ik roloog dan eens, lach een beetje en verander snel van onderwerp. Ik vind niet dat ik mezelf moet bewijzen, al kriebelt het soms, maar ik moet toegeven dat ik inderdaad helemaal niet dik lijk, en er is natuurlijk ‘dik’ en ‘dik’ waarbij er altijd mensen dikker of dunner gaan zijn dan jij, maar die zichzelf nog altijd dik vinden ook al zijn ze dat misschien wel of niet. Kunt ge nog volgen?

Dik volgens de maatschappij

Nu over het vinden van dikheid, of de verschillende gradaties, of vanaf wanneer je jezelf als ‘dik’ mag beschouwen, ga ik de kerk in het midden laten. ‘Dik’ is zo’n woord dat door historisch gegroeide connotatie iets vies en negatiefs is geworden terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Ik kan me slechts matig voorstellen dat ze ten tijde van Rubens bewonderend uitriepen: “Amai da’s een dikke!” terwijl de aangesprokene anno 2019 ergens in een donker hoekje wil wegkruipen met een zakdoek en haar pijnlijk onbereikbare dromen van dat slanke maatschappijbeeld waaraan wij allemaal moeten voldoen.

‘Dik’ is volgens onze maatschappij alles wat net boven de ondergrens uitkomt van wat ‘gezond’ wordt beschouwt. Iedereen die zichzelf dik voelt naast moddellenfiguren als Jennifer Aniston die je op haar vijftigste nog door een ringetje kan halen (maar die natuurlijk een personal trainer heeft en altijd wel één of ander dieet aan het volgen is), wordt beïnvloed door dat beeld van het perfecte lichaam. Een beeld dat wij zélf in leven houden. Compleet absurd eigenlijk.

Mijn definitie van ‘te dik’

Wat de maatschappij over dik te zeggen heeft, dat interesseert mij niet. Ze doen maar, weet ge? Het is niet mijn idee van dik. Voor mij is dik niet slecht. Ieder lichaam is mooi, of heeft mooie eigenschappen. Ik ben geen fan van mijn buikje, nee, maar wel van mijn borsten die tenminste niet meer piepklein zijn als er wat vet rond zit. Voilà. Elk nadeel heb z’n voordeel.

Ik vind mezelf al sinds mijn tienerjaren dik tegenover de meisjes van mijn klas, maar het is niet iets waar ik per se van wakker lag of nu zelfs lig. Ik heb nooit willen afvallen om te voldoen aan een ideaal, want het is niet omdat je dunner bent, dat je dan automatisch ook mooier bent. Ik ken genoeg ‘dikke’ vrouwen die meer vrouwelijkheid uitstralen dan alle geliposucteerde (is dat een woord? it should be) barbiepoppen uit de Hollywoodwereld tesamen.

Ik ben niet te dik omdat ik vind dat ik even slank moet zijn als Pascale Naessens. Ik ben te dik omdat het niet meer gezond is. Punt.

Het BMI, gewoon een cijfertje?

Ik weet dat er heel wat controverse bestaat over BMI ofte body mass index maar als je een normale bouw en lichaam hebt, is dat een hele goeie parameter om je gezondheid even naast te leggen. Dat cijfertje bewijst mijn gevoel van te dik zijn.

Ik ben 164cm groot en mijn gewicht schommelt rond de 79kg. Dat stelt mijn BMI in op 29,4. Vanaf 30 val je onder obesitas en daarvoor zou ik slechts 2kg moeten bijkomen. Meer nog: eerder dit jaar had ik een BMI van 30,1. Dat was confronterend. Angstaanjagend. Gevaarlijk. Want het risico op hart- en vaatziekten stijgt aanzienlijk wanneer je boven die 30 zit.

Een gezond gewicht bevindt zich trouwens op een BMI tussen 18,5 en 25. Om niptjes aan die 25 te komen zou ik tot een gewicht van 67kg moeten afvallen en om ergens midden tussen die 18,5 en 25 in te komen moet ik zakken tot onder de 60kg; dan blijft er van mij niks meer over! Rond de 70kg was ik het gelukkigst: ik kon sporten en ik kon eten. (Balans moet er zijn.)
Nogmaals: dat BMI is maar een cijfertje. Je voelt zelf heus wel of je lichaam gezond is, neem ik aan. Het belangrijkste is dat je je goed voelt in je lijf, en het maakt niet uit hoe anderen je eventueel misschien zouden kunnen bekijken. Je lijf is van jou!

De nadelen van dik zijn

Ik sleep te veel gewicht mee, en dat uit zich in frustraties die er tot een jaar of vijf geleden niet (zo frequent) waren:

  • ’s zomers kunnen kiezen tussen een pijnlijk geschaafd vel daar waar mijn dijen tegen elkaar schuren of een shortje dragen onder mijn kleedjes
  • veel zweten, van zodra het iets te warm is en niet enkel wanneer ik aan het sporten/bewegen ben
  • zweten tussen mijn vetrolletjes, nog irritanter
  • mijn conditie die heel snel keldert en supertraag opgebouwd raakt; ik ben steevast buiten adem na één trap door al dat extra gewicht dat ik moet meesleuren
  • veel sneller last van mijn gewrichten en andere pijntjes bij het sporten
  • veel sneller honger (want mijn maag is groter)
  • kleren in maat XL moeten kopen en dan is de keuze ineens een pak kleiner (en het is genant dat de winkeljuffrouw niet wil geloven dat je effectief een XL nodig hebt tot je je in een L hebt gewrongen en alles overduidelijk spant).
  • ik kan niet gaan lopen – mijn allerfavorietste sport – zonder op den duur rugklachten te krijgen. Daar spelen nog andere factoren mee, maar mijn gewicht weegt volgens mij het zwaarst door. (Yes, pun intended. Hoe goed ben ik?!)

Ja, ik ben te dik.

Laten we het daarover eens zijn. Goedbedoelde opmerkingen als “maar ge ziet dat toch helemaal niet!” helpen niet, integendeel: dan krijg ik het gevoel dat ik overdrijf en niet moet zitten zagen want dat er echt wel mensen zijn die dikker zijn dus waarom voelt ge u daar slecht over. (Omdat ik niet gezond ben, punt.)
Ik wil mij niet moeten vergelijken met anderen; het maakt mij niet uit of iemand dikker of dunner is dan ik. Mijn lichaam heeft mij genoeg signalen gegeven, niet enkel op mentaal vlak, dat er dingen moeten veranderen. En als ge u kleedt naar uw maat, dan kunt ge heel lang al die vetrolletjes en foodbaby’s verbergen hoor, geloof mij.

Wat ik eigenlijk zou willen antwoorden: “Zal ik mij eens uitkleden anders? Kan ik tonen hoe mijn vet aan het drillen slaat wanneer ik touwtjespring, ik zeg maar iets, en kunt ge ineens mijn heupomtrek meten.”

…Breng wel een lintmeter mee die lang genoeg is hé.

Geïnspireerd door deze post want ik wou al lang eens iets over mijn ‘te dik zijn’ bloggen.

 

28 gedachtes over “Over “Maar gij zijt toch helemaal niet dik?!” terwijl ik dat per definitie wél ben

  1. Zoooooo herkenbaar!
    Ik heb hetzelfde, vooral omdat ik het ‘geluk’ heb een uitgesproken taille te hebben (of extreem brede heupen, tis maar hoe je het bekijkt ;-)). Door die taille te accentueren blijf ik er ‘in proportie’ uit zien en krijg ik opmerkingen dat ik overdrijf. Maar ja, dat bmi is ook hetgeen waar ik een beetje naar kijk. Ik weet dat je dat cijfer met een korrel zout moet nemen, maar als ik me niet goed voel, dan is het te veel.
    Ik ga nooit zijn zoals de modellen en dat wil ik ook niet, zou niet passen bij mij. Wat ik wil is gezond zijn en mij niet constant willen verbergen, me gewoon op mijn gemak voelen met mezelf.
    Dus, you do you!

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik ben ondertussen het punt voorbij waarop mensen zeggen dat ge het niet meer ziet, ahum… Tuurlijk zou ik liever slank zijn, maar nope, niet omdat ik graag op een pannenlat lijk, maar omdat ik gewoon weet en voel wat het verschil is tussen een lijf met een gezond gewicht en een met overgewicht (BMI van 32.9 nu…). En dat is niet gewoon gezellig een beetje magerder zijn en in een S of M passen, neen, dat is knieën hebben die niet kraken elke keer ik op mijn hurken ga zitten, dat is 100km kunnen fietsen en nog niet moe zijn (ok, dat is ook conditie, enkel mager zijn helpt daar niet, maar het is ook zoveel moeilijker om tot zo’n conditie te komen met overgewicht). Nu nog het “wondermiddeltje” vinden dat ervoor zorgt dat ik niet alleen wéét dat ik moet afvallen, maar het ook effectief gedaan krijg. Hoewel, ook dat ken ik: minder stress. Want augustus zonder stress: 3,5kg afgevallen; oktober met stress: 0kg af (en dan blij zijn dat er op zijn minst niets bijgekomen is). Ugh…
    Ik wens je veel succes om aan die 70kg te geraken! Dat gaat niet makkelijk zijn, maar je kan dat!

    Geliked door 1 persoon

    1. Bij mij is het intussen eigenlijk ook al even geleden dat iemand het gezegd heeft; meestal enkel dikkere mensen en euhm intussen ben ik zowat de dikste persoon die ik ken. Stress is bij mij ook de grootste trigger… Smerig beestje. Jij ook heel veel succes gewenst!

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik kwam geleidelijk aan bij, maar ik ben altijd in proportie. Ik stond in de winkel en een 44 was niet meer genoeg voor me. Ik ben een 1.58 en ik woog net geen 85. Ik zou volgens mijn ideale gewicht 52kg mogen wegen. Belachelijk, ik zit nu terug aan een 75 en een maar 42. Ik heb nog een weg af te leggen en ik wil nog een weg afleggen, maar ik zal nooit dat juiste gewicht hebben, ik wil niet minder dat 64 wegen. Dat is ook niet meer mooi. Ik heb brede schouders, daar past 52 kg absoluut niet bij. Als je je niet goed voelt, dan moet je er iets aan doen. En dat is dan vooral aan het gevoel van eigenwaarde waaraan je werkt. Naar een ander moet je niet luisteren, enkel naar jezelf.

    Geliked door 1 persoon

  4. Gewicht is zo’n bewogen onderwerp in onze maatschappij, he. Het lijkt wel alsof elke vrouw, mager of dik, wil afvallen. En dat maakt dat we al snel ‘maar nee, gij, gij hebt dat toch niet nodig’ zeggen, terwijl onze mening eigenlijk niet werd gevraagd.

    Geliked door 1 persoon

  5. Precies of je moet 150 kilo wegen vooraleer je jezelf dik mag noemen. Ik ben zelf nogal fijn gebouwd en ik weeg BMI-gewijs niet veel, maar ik merkte het ook wannneer mijn buikvet écht begon te blubberen door mijn ongezonde eetgewoontes vroeger. Ik mocht daar toen niets van zeggen “want jij bent nu toch slank gebouwd hè zeg”. ’t Is vooral hoe je het zelf voelt Leen, ik zie vooral dat je aan ’t sporten bent en dat Karola’s Kitchen al eens op tafel komt 😀

    Geliked door 1 persoon

  6. Als je gezond eet en voldoende beweegt, dan doen al die cijfertjes er niet toe. Niet de BMI, niet het cijfertje op de weegschaal.
    Zelf zie ik er ook magerder uit dan ik weeg, bijna niemand gelooft dat ik 66 weeg. Maar ik zie er ook groter uit dan ik ben, want niemand gelooft dat ik 1m68 ben 😀

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik beweeg voldoende, dat is alvast geen probleem (hoewel, met de rug en de conditie is het momenteel zo belabberd gesteld dat het bewegen ook moeilijker is maar bon, moeilijk gaat ook), maar dat eten he!

      Like

  7. Ik hoop vooral dat je je fijn voelt. Of dat nu met een kilo meer is (wat dus op dit moment even niet het geval is) of minder.
    Ik ben ook 164 en heb jaren 70 kilo gewogen (nadat ik in 2009 ruim 20 kilo afgevallen was). En ook ik had toen een te hoog bmi al zag niemand dat en geloofde men het ook niet als ik dat zei.
    Omdat ik nu in de overgang zit ben ik wat op de lijn gaan letten en op dit moment weeg ik 67. Dat ik verdulleme bijna 50 moet worden om een blijkbaar gezond bmi te hebben …

    Geliked door 1 persoon

    1. Hey ja wauw, goed bezig!!!! Ik hoop me ooit wel weer fijn te voelen ja, momenteel ongezond (heb ook net weer twee repen chocola op, om maar te zeggen dat ik te veel snoep :p).

      Like

  8. Ik weet mijn gewicht zelfs niet, ik weeg zwaarder dan ik eruit zie en word daar alleen maar depressief van. Maar ik kijk naar mijn kledingmaat (40/42) en hoe ik eruit zie in de spiegel en op foto. En natuurlijk hoe ik me algeheel in mijn lichaam voel. De druk om ultra slank te zijn, die heb ik opgegeven. Ik kan daar nooit aan voldoen zonder me uit te hongeren, mijn bouw en aard is gewoon anders. Ik zou de mensen die zeggen dat je niet dik bent, dat gerust laten zeggen. Zelf zou ik immers compleet flippen moesten mensen dat woord tegenover mij gebruiken. Diegene die mij dik noemt, krijgt mijn handtas naar zijn of haar hoofd! Voor mij is het dan ook een heel beladen, lelijke term.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hahahaha zo had ik het nog niet bekeken: “Amai Leen gij zijt dik”, daar zou ik ook niet mee kunnen lachen 😀 Ik weeg me onregelmatig; daardoor weet ik dat mijn gewicht redelijk stabiel is sinds de zomer en dat is al héél wat!

      Geliked door 1 persoon

  9. Ooo, ik vind Merel van De Groene Meisjes ook zo inspirerend!! Dankzij haar ben ik beginnen lezen over dik zijn en fatshaming en alle maatschappelijke veronderstellingen daarover. Kei-interessant! Ik leer zo veel bij!

    Zelf ben ik niet dik of te dik, eerder aan de magere kant na lastige periodes. En mijn lijf reageert héél slecht op snoep en junkfood, dat doet het hem ook wel. Je hebt helemaal gelijk hoor, ook een slank lijf maakt niet automatisch gelukkig. (Daar hangt misschien zelfs een beetje de angst aan vast om dik/uitgezakt te worden en daarmee gelijk je eigenwaarde te verliezen, maar dat is een ander verhaal 😉 )

    Ik vind het ook interessant dat je zegt dat je lichaam je signalen en klachten geeft en dat je daarom te dik bent, niet omwille van het uitzicht of het schoonheidsideaal. Zo’n goeie invalshoek hé, opletten wat je lichaam je zegt. Op alle vlakken 😀

    Geliked door 1 persoon

    1. Oja, ik heb geen probleem met hoe ik eruit zie. Alleen soms als ik met mezelf onverwacht wordt geconfronteerd zoals op een (slechte) foto. Dan denk ik “Leen alstublieft, stopt eens met zoveel te boefen”. Maar het gaat me idd in de eerste plaats om gezond zijn en ik voel me allesbehalve gezond als ik maar weer eens een zak chips heb binnengepropt :p

      Geliked door 1 persoon

  10. Ik vind al die cijfertjes (gewicht-BMI) maar een raar iets… sinds ik meer sport en bezig ben wil mijn gewicht maar niet zakken, mijn BMI ook niet dus… maar ik voel mij lichamelijk wel veel beter… en voor mij draait het daar om. Ik ben nu ook al op een leeftijd dat afvallen niet meer zo gemakkelijk gaat… maar sporten en zo gezond mogelijk eten heb ik wel in de hand… dat sporten lukt goed… dat gezond iets minder voor de moment… maar is dat erg? Ik vind van niet! 🙂

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik vermoed dat het met ‘ouder’ worden er inderdaad niet op gaat beteren, want dan zetten bepaalde vetten enzo zich nog hardnekkiger vast op bepaalde plaatsen, leuk vooruitzicht 😀 Ik denk dat BMI op dat moment ook weer minder van toepassing wordt. Het is en blijft maar een cijfertje… Ik sport ook veel, nu beweeg ik wel minder dan jij denk ik als ik je wandelblogjes zo zie 🙂 maar ik compenseer dat zwaar met eten en da’s niet de bedoeling. (Moest het nu gezond eten zijn… but it’s not.)

      Like

  11. Ik denk dat niemand van ons naar lichaamsgewicht kijkt vanuit een BMI standpunt, maar dat dik en dun iets heel subjectief is in mijn mensen hun hoofd. En dat wordt sowieso beïnvloed bij mensen die je kent omdat die sowieso al positief over je denken. Dus in dat opzicht menen de mensen die zeggen dat je toch niet dik bent dat ook omdat je dat in hun perspectief niet bent. Natuurlijk kan je idd fysiek wel aanvoelen dat je mag afvallen. Maar dat heeft in mijn ogen meer met gezondheid te maken dan met dik of dun 😉

    Geliked door 1 persoon

  12. Ik heb absoluut geen haat, tegen welk gewicht dan ook. Iedereen is mooi zoals hij of zij is. Maar ik denk dat het niet aan de maatschappij is om te bepalen of iemand zichzelf wel of niet mooi vindt. Mensen kunnen zeggen dat je niet dik bent, maar als jij gezonder wil leven of iets aan je BMI wilt doen dan is dat volledig je eigen recht. Ik denk vooral dat het aan jezelf te bepalen is of je je fijn voelt in je lichaam of niet. We leven spijtig genoeg gewoon in een bekritiserende maatschappij en dat nekt ons allemaal. Op vele gebieden, niet alleen op gewicht en lichaam.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie