Het geluk-stokje

Het gebeurt nog zelden dat ik een leuk stokje tegenkom waarvan ik denk “ah dit heeft mijn lezers nog iets bij te leren over mij si”. Wel met The Happiness Tag die ik bij Katrien van Perfect Imperfect vond.

Welk kledingstuk maakt je happy?

Mijn bergschoenen. Als ge mij laat doen, ik draag ze dag in dag uit. Ze zijn als een tweede huid (eens ze zijn ingelopen). Maar die kunt ge dus niet constant aandoen want het zou geen zicht zijn op kantoor. Daarom kies ik mijn kleedjes. Al mijn kleedjes. Ik kan er geen favoriet uitkiezen. Er hangen geen miskopen in mijn kast dus ik ben elke ochtend blij als ik eender wat uit de kast mag aantrekken.

Van welk eten word je blij?

All the food. Ik hou gewoon van eten, punt. Dat begint ook stilletjesaan merkbaar te worden aan mijn omvang nu ik niet meer sport, maar bon. Eten dus. Een voorbeeld. Ik was onlangs op een feestje met hotdogs als maaltijd en ik had me er als nieuwbakken vegetariër al bij neergelegd dat ik het ging moeten houden bij het taartenbuffet en had dus al drie stukken op toen ik ineens toch het lef vond om te vragen of er ook veggieworstjes waren en er waren er en ik was zo blij als een klein kind. Dus onverwacht lekker eten op onverwachte momenten, daar word ik keiblij van. Vegan eten op onze kerstreceptie. Een aangepast menu krijgen tijdens een teambuilding in Londen. Het feit dat je als vegan op buitenlands restaurant absoluut niet wordt bekeken als een alien.
Ja, gewoon heel erg blij met eten!

Welke film maakt je vrolijk?

Alles van de Minions. Ik ben gewoon een Minions-fan, en proud of it 🙂 (Maar niet van de theme song, Happy van Pharell Williams. Daar krijg ik moordneigingen van.)

Van welke beautyproducten word je blij?

Ik gebruik alleen crèmekes, en nagellak. Is nagellak een beautyproduct? Maakt mij dat mooier? Geen idee, maar ik ben dus wel fan. Hoe kleurrijker, hoe beter. En voor de winter geldt: hoe meer glitter, hoe beter.

Wat is je gelukkigste herinnering?

In mijn nabije verleden is dat: de laatste kilometers tot Annapurna Basecamp na een week afzien, en weten: ik ga het halen. Nu ja, je weet niet wat afzien is tot je met zuurstoftekort kampt waar je duizelig en misselijk van wordt en je moet vechten voor elke stap vooruit. Zonder onze gids Om zou ik al op 3500m teruggekeerd zijn, denkend: ik ga doooood, maar hij en het lief hebben mij erdoor gesleurd, hoogtemeter per hoogtemeter. Het is ongelooflijk wat een menselijk lichaam, en dan vooral mijn lichaam, eigenlijk kan. Het gevoel dat ik had, daarboven op 4100m boven de zeespiegel, omringd door zevenduizenders, valt gewoon niet te beschrijven.

Er was zelfs energie om op een rotsblok te klimmen en efkes van yoga te doen. Tien minuten later liep ik alweer te sterven hoor.

Van welke muziek word je blij?

Bekentenis: ik luister niet naar muziek om blij van te zijn of worden. Ik luister naar muziek als ik in een depri of melancholische bui ben. Muziek maakt vanalles bij mij los, dempt het zwarte gat en verzacht, nu ja, alles. Zo simpel is het. Ik heb een afspeellijst die ik ‘2007’ heb gedoopt, naar het laatste jaar waar ik zeer bewust naar muziek luisterde en nog helemaal mee was met de hitlijsten. Daarop staan de beste liedjes van dat jaar, of dan toch de liedjes waarnaar ik het meest luisterde op dat moment – vele eenzame uren in de Franse Alpen op mijn kamertje met zicht op bergen, met mijn eindwerk of één van mijn verhalen die ik toen aan het schrijven was – zoals Juli, Stereophonics, Stan Van Samang, Damien Rice, Milow, Chicane, Enya. Intussen heb ik ze aangevuld met andere favoriete nummers, nummers die me diep raken, die me kunnen meesleuren. Dus blij: nee, gelukkig: ja.

Wat doe je op dagen dat je jezelf down voelt om weer happy te worden?

Meestal gaat zo’n depri bui niet meteen over. Het beste wat ik dan kan doen, is me opsluiten en de wereld mijn mood besparen. Lezen, me volsteken (want down = vreetbui), series bingewatchen: dat is het enige waar ik dan toe in staat ben. Morgen is er een nieuwe dag.

Noem drie willekeurige dingen die je ontzettend gelukkig maken.

  1. Bergen. Ik weet niet wat dat is maar als ik daar ben, en me omarmd voel door hen, dan ben ik… thuis.
  2. Een dagje voor mezelf. Gewoon doen wat ik graag doe: lezen, schrijven, bloggen, een wandeling maken in een herfstbos, iets bakken of lekker koken…
  3. Trouwen met het lief. Melig I know maar echt wel de mooiste dag van mijn leven.

Waar word jij gelukkig van?

6 gedachtes over “Het geluk-stokje

  1. Een dagje voor mezelf: check! Ik heb rust (en stilte!) nodig om weer op te laden, in de dagelijkse hectiek… Gelukkig weten en begrijpen de meeste mensen in mijn omgeving dat wel :-).
    Onlangs keken we samen met Juliette naar een film van de Minions op tv. Hi-la-risch. Nog een fan erbij, denk ik zo 😀

    Like

  2. Goh, ik krijg zoveel goesting om ook naar Nepal te vertrekken! 🙂
    Ik heb 1x op ongeveer 4100m gestaan en ik vond dat al gigantisch machtig, terwijl de bergen rondom niet eens zoveel hoger waren; wat moet dat dan wel niet zijn als ze allemaal nog eens 3000m boven je uitsteken! Heb jij in de Alpen ook last van de hoogte? Want toen wij de Breithorn deden, heeft Johan echt moeten acclimatiseren op 3800m, terwijl ik niet echt iets voelde (hoogstens iets lastiger ademen tegen dat we boven 4000m gingen, maar niet duizelig ofzo). Maar misschien is dat ginder weer nog anders?

    Like

  3. Ik word gelukkig van even energie te kunnen bijtanken door me af te zonderen met een koffie en de vt wonen 😊. Gebeurt bijna nooit met mn 2 kleine meisjes in huis, maar als het lukt, is dat genieten. Ook bloggen maakt me blij. En over dat liedje “happy”: blij dat ik niet de enige ben die daar mottig van word haha 😆.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie