De drie beste en twee vreselijkste boeken van 2021

Photos (64)2

2021 was niet mijn beste leesjaar omdat ik verschillende periodes gewoon niet kón lezen – ik viel in slaap of werd zo geagiteerd dat ik me niet kon focussen. Pas in de herfst werd lezen weer stilletjesaan mijn ultieme vorm van ontspanning. Ik strandde op het mooie ronde getal van dertig gelezen boeken.

Ik begon dit jaar aan het Grote (her)Leesproject, waarbij ik me ging focussen op de boeken in mijn eigen kast en voor 2/3 zelfs op de gelezen boeken in mijn kast. Dit zorgde ervoor dat als ik kon lezen, ik tenminste een goed boek in handen kon nemen waarvan ik wist dat het vlot zou lezen, maar ook dat er heel veel viersterrenboeken in de gelezen-lijst van 2021 belandden.

De drie beste boeken van 2021

Ik las drie vijfsterrenboeken, waarvan één nieuw en twee klassiekers uit mijn gelezen-kast.

Photos (64)

  • Alleen op de wereld, Hector Malot
    Och, zo’n intriest boek, uit de tijd dat straatmuzikanten nog van dorp naar stad door het hele land trokken om met hun kunstjes hun kost te verdienen en armoede op elke straathoek stond te loeren. Wie kent niet het verhaal van de jonge Remi die door zijn pleegvader wordt verkocht en op zwerftocht gaat, van de ene miserie in de andere terechtkomt, op zoek naar zijn dromen? Het is zo mooi, zo mooi en zo triest!
  • Het geluk van de wolf, Paolo Cognetti
    Paolo Cognetti kan voor mij niks meer verkeerd doen na De acht bergen. Die mens kan schrijven over de bergen zodat je er als lezer middenin staat. Dit keer speelt het verhaal zich ’s winters af en voelde ik de sneeuw tot aan mijn knieën, koud en nat, muts tot over mijn oren, skijas tot boven dichtgeritst, en de geur van kaas met patatten en spek, ge kent het wel. Een iets minder verhalend verhaal dan zijn vorig, maar die bergen, die maken het verhaal. Ik was hier zo blij mij want #heimwee.
  • Als de dauw hangt komt er regen, Margit Söderholm
    O, dit boek ligt me nauw aan het hart. Ik las het een eerste keer toen ik nog geen twaalf was, geleend van een vriendinnetje, en dus wellicht nog niet eens de helft snapte van alle romantiek en drama dat er gaande is. Ik heb iets met boeken die zich afspelen tegen het eenvoudige decor van een leven op het platteland, waarbij het landschap soms bijna een personage op zich is, en als het dan ook nog eens draait om verboden maar onontkoombare liefde dan ben ik verkocht.

De eervolle vermelding

Er zijn boeken die ik niet kan vergeten, ook al hebben ze dan de vijf sterren nipt niet gehaald.

Photos (64)1

  • American gods, Neil Gaiman
    Neil Gaiman is een begrip in de scifiwereld maar voor mij was deze klepper van formaat onze eerste kennismaking. Wat een compleet crazy verhaal, over oude goden die dreigen te verdwijnen omdat niemand nog in ze gelooft, die de strijd aanbinden met de nieuwe goden, en één mensenkind dat schijnbaar toevallig op hun pad komt en ingelijfd wordt om alles van op de eerste rij mee te maken. Wat volgt is een roadtrip door Amerika en de clash tussen een oude en een nieuwe wereld die uw fantasie te boven gaat.

Het boek dat ik niet uitlas

Dat was er maar eentje.

  • Oude vrienden, Judith Lennox
    Blijkbaar een bekende romanschrijfster, maar na 90 bladzijden had ik als lezer nog steeds het gevoel enkel een toeschouwer te zijn en kon ik geen enkele sympathie opbrengen voor eender welk van de personages. Dus aan de kant gelegd.

Photos (65)

De twee vreselijkste boeken van 2021

  • Mijn lieve gunsteling, Marieke Lucas Rijneveld (4 sterren)
    Met als hoofdthema pedofilie en dan nog verteld vanuit het standpunt van de pedofiel zelf heb ik dikwijls met een misselijk gevoel het boek aan de kant moeten leggen. Het is enorm goed geschreven, hoewel soms iets te veel nagedacht over ‘hoe moet ik hier een mooie zin van maken’ of ‘uit welke lyrics kan ik nu nog eens citeren’. Geen boek waar je van kan genieten, maar toch 4 sterren want het zindert lang na.
  • A little life, Hanya Yanagihara (4 sterren)
    Want ja, eeuwen na iedereen ter wereld vond ik dat ik het ook maar eens moest lezen. Ik begon er drie keer opnieuw in, legde het een half jaar opzij en las het toen pas uit, want het was me iets te veel gruwel en miserie en hoe kan één mens zoveel slechts meemaken in zijn leven? Dat maakte het wat ongeloofwaardig maar de schrijfster kan schrijven. Een afschuwelijk boek dat ik toch 4 sterren gaf. Benieuwd naar haar nieuwe roman!

Wat las jij in 2021 dat ik beter ook op mijn leeslijst zet?

17 gedachtes over “De drie beste en twee vreselijkste boeken van 2021

  1. Afgelopen jaar was hier mijn beste leesjaar ooit, dankzij de C-shizzle en ik die televisie keihard vermeed 🙂 Voor mij sprongen uit mijn leeslijst vooral die boeken naar voor waarbij ik helemaal kon wegdromen (dus series zoals onder meer Nevermoor :-)). Van jouw top drie kende ik er trouwens nog geen enkele, dus ik deed inspiratie op, waarvoor dank 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. Vorig jaar en ook in 2020, raar maar waar, las ik minder dan andere jaren. Ik vind het altijd leuk om wat inspiratie op te doen. Een leestip: Sien Volders, Oogst en Noord. allebei een aanrader. Als ik op vakantie ga neem ik altijd een tweetal nieuwe boeken mee maar ook een graag gelezen boek uit mijn boekenkast. Zo heb ik altijd minstens 1 goed boek mee!! groetjes

    Geliked door 1 persoon

  3. Mijn lieve gunsteling vond ik ook vreselijk en heb ik na een aantal pagina’s worstelen neergelegd. Alleen op de wereld ken ik natuurlijk van vroeger en vond ik toen ook heel mooi. Jouw andere toppers zet ik op mijn bieblijstje en ga ik proberen. Soms lees ik twee boeken per week, soms doe ik twee weken over een boek. Momenteel lees ik weinig en dat is jammer want er is zoveel moois!

    Geliked door 1 persoon

    1. Detectives lees ik ook graag! Maar merk dat ik me de laatste tijd net niet goed genoeg kan concentreren waardoor te veel details verloren gaan terwijl ik toch altijd eerder dan het einde wil weten wie de dader is 😀

      Like

Plaats een reactie