Over de vakantie

Het is onze laatste dag in Zwitserland, de zon schijnt volop, er staat een fris dalwindje maar ik zit onder de parasol om niet te moeten wegsmelten. Rondom mij bergen, het geklingel van koeienbellen en het verkeer dat voorbij tuft in de hoofdstraat van ons dorpje. Wanneer dit postje online komt, zullen we op weg zijn naar huis...

Normaal zouden we op deze laatste dag – met bovendien stralend weer – nog het onderste uit de kan proberen te halen en nog snel die ene wandeling doen die ergens onderaan mijn wishlist bengelt. In plaats daarvan hebben we al een beetje ingepakt, heb ik heel veel blogjes gelezen (waardoor het altijd zélf begint te kriebelen om te bloggen dus hier zijn we dan), deden we nog een laatste keer boodschappen bij de Coop en gaan we straks een terrasje doen en daarna diepvriespizza eten om de dag in alle rust op ons appartement af te sluiten.

Het is moeilijk, geef ik toe, want het zit er dankzij mijn opvoeding aka de ongeduldige fomo van mijn vader zo bij me ingebakken dat elke minuut op vakantie telt en dubbel en dik gebruikt moet worden, zeker als het dan zo’n mooi weer is! Maar ik blijf dapper zitten; ik kan dit.

FullSizeRender (1)

Zwitserland: eindelijk nog eens weg met z’n tweetjes

Ik heb zo hard uitgekeken naar onze vakantie. Voor het eerst lukte dat weer, weet je, zonder al te veel nadenken, zonder al te veel zorgen. Het was onze eerste echte vakantie sinds de zomer van 2019; terwijl we voordien minstens om de twee maanden wel eens onder ons tweetjes ergens naartoe gingen, dus je begrijpt wat een aanpassing dat was 🙂

Hoewel ik niet veel behoefte voelde om buiten te komen. Dat coronajaar heeft me meer aan ons huisje doen hechten, en een keer thuis blijven om daar vakantie te vieren schrikt me niet meer zo af. Nu we eenden hebben die twee keer per dag vers drinkwater moeten krijgen, is het ook iets meer gedoe om ergens naartoe te gaan; een extra reden om gezellig thuis te blijven en te genieten van onze tuin.

De bergen en de traantjes

Mijn god wat zijn de bergen mooi en wat heb ik ze gemist en hoe ongelooflijk gelukkig was ik de eerste dagen hier, de eerste keer die boven-de-boomgrens-geur in mijn neus, mijn grote favorieten Eiger-Mönch-Jungfrau na zeven jaar terugzien, na elke bocht in het pad een nieuw uitzicht dat op me lag te wachten, een melkwitte gletsjerrivier, een appelblauwzeegroen bergmeer, poedersneeuw op de bergtoppen na een regendag in het dal, ja ik heb op wolkjes gelopen!

Op mijn verjaardag had ik het iets lastiger. We beklommen onze enige bergtop van de vakantie, een klein uitsteeksel dat zonder hardnekkig opstijgende wolken een prachtig 360°-zicht zou hebben geboden, maar het was daar desondanks prachtig.
Ik had (die ochtend voor ons vertrek, want in Zwitserland moet je leven op wifi als je je niet blauw wil betalen aan roaming) al heel wat berichtjes gekregen met gelukwensen van alle mensen die me na zijn, maar omdat ik van die ene, belangrijke persoon vandaag niets zou horen en nooit meer iets zal horen, leek al het andere daarbij in het niet te vallen, plus dat ik de omgeving plots herkende als een top die ik samen met papa zestien jaar eerder op onze laatste gezinsvakantie had beklommen terwijl zus en mama in het huisje bleven om te luieren, waardoor alles plots zo dichtbij was – en tegelijk zo veraf, if that makes any sense – dat het mij even te veel werd.

FullSizeRender (2)

Zwitserland is mijn favorietste land ter wereld. Hier voel ik me thuis, in de warme omhelzing van de bergen. De eerste bergen die we compleet onverwacht zagen (komende van Basel, net voorbij Bern) waren bovendien mijn drie favorieten, en ook toen heb ik een traantje moeten wegpinken, net als toen we op dag vier van onze vakantie naar Lauterbrunnen reden en ik de rechte wanden van de vallei zag oprijzen en echt ooit, ooit ga ik daar wonen, ik zweer het u, desnoods in een volgend leven.
Het was lang geleden dat ik dat gevoel van diep, intens geluk heb mogen ervaren en voor mij was de vakantie daardoor meteen al geslaagd.

Een ontspannen vakantie

Ik schreef hier over mijn goeie voornemens voor deze vakantie, die wel rustiger zou moeten worden dan wat we doorgaans doen. Ik stelde voor mezelf een inspiratielijstje op met dingen die ik zou kunnen doen om te ontspannen, met het idee dat we ons aan slecht weer konden verwachten (want dat is wat MeteoSwiss ons beloofde) dus er stond wat te veel op, maar dit zijn enkele van de dingen die ik deze vakantie heb gedaan waar ik in het verleden nooit tijd voor maakte.

• Ik heb gelezen, maar vooral veel Castle gebinged – de Chromecast meenemen was het beste idee ooit!
  • Op de meeste dagen heb ik mijn ochtendritueel nieuw leven proberen inblazen (tien minuutjes yoga en kriebelen in mijn dagboek) in een poging een goede gewoonte op te bouwen omdat ik merk dat dit mij echt helpt.
  • Ik was van plan de regenuren te vullen met blogposts schrijven, maar ik ben alvast blij dat oa deze post ervan is gekomen en dat ik dagelijks over onze wandelingen/uitstapjes heb geschreven om later op de reisblog te kunnen posten.
  • Ik had de ingrediënten mee om eens pannenkoekjes te bakken, maar uiteindelijk kozen we die ochtend voor verse pistoleetjes, yummie!
  • Mijn grootste goede voornemen was de tijd nemen om gezonde dingen klaar te maken, en 2/3 van de tijd hebben we zelf gekookt, eenvoudige gerechtjes uiteraard, en ook voor mijn fruit-yoghurt-granola-ontbijtje heb ik elke ochtend tijd gemaakt.
  • Uiteraard zijn we ook vaak uit eten gegaan 🙂

Het kan dus anders

Toegegeven: het was vaker mooi weer dan we hadden gedacht en dus zijn we ook vaker gaan wandelen, maar veel korter, veel langzamer, veel minder hoog dan anders. Mijn conditie trok op niks, mijn spieren wisten niet wat hen overkwam na drie maanden relatieve rust, dus mijn inspanningsastma greep zijn kans maar eigenlijk had ik er enkel op de laatste wandeling heel veel last van en toen heb ik gewoon doorgeduwd omdat het onze laatste wandeling was dus en ik koppig was en per se ons doel wilde bereiken.
Verder heb ik naar mijn lijf geluisterd en hebben we veel geld betaald aan peperdure bakjesliften om toch ergens op hoogte te geraken voor wat kleinere wandelingen aldaar.

FullSizeRender (3)

Vier van de tien dagen was het weer wat minder en deden we het wat rustiger aan. We bezochten een paar stadjes in de buurt, oude bekenden want we kennen de streek intussen goed… en we gaan hier nog vaker terugkomen als het van mij afhangt, wat zeker helpt tegen de fomo.
Twee dagen deden we ook helemaal niets; de hele dag in de zetel hangen, series kijken, snoepen,… Daar maakten we vroeger op vakantie nooit tijd voor; ik werd zelfs wanneer het regende en het enige alternatief kletsnat worden was, zenuwachtig van niks doen. En als de zon schijnt is dat gevoel nog tien keer zo sterk, maar ik luisterde naar mijn lijf dat heel blij was met de rust.

Volgende week terug aan het werk, terug naar het normale leven. Het belooft een drukke week te worden, maar ik hoop het ontspannen gevoel nog eventjes te kunnen vasthouden door bewust rustmomenten in te plannen.

En hoe was jullie vakantie?

16 gedachtes over “Over de vakantie

1. Zo blij om dit te lezen. De vakantie heeft je duidelijk deugd gedaan. Is ook niet moeilijk om gelukkig te zijn in dat prachtige landschap.
    Lauterbrunnen, ik zie ons nog picknicken aan de waterval in het dal, ook alweer twee jaar geleden.
    En nu lekker nagenieten en volgende week rustig terug opbouwen. Je kan het!

Geliked door 1 persoon

2. Goed om te lezen dat jullie genoten hebben van de vakantie. Veilige terugreis.
    Dat van de verjaardagswensen snap ik zeker. Op zo’n moment doet het gemis nog eens extra pijn. Maar dat betekent dan weer dat er veel liefde was/is. En dat is ook schoon.

3. Wat fijn dat jullie tijd namen voor rust op vakantie. En hoe mooi is het daar zeg! Het was duidelijk een emotionele rollercoaster voor je, gezien de vele herinneringen, het pakte me echt toen ik het las. Dikke knuffel!

Geliked door 1 persoon

4. Goed gedaan Leen! Lekker op je krent gaan zitten en niet de HELE dag op sjouw! Genieten en leuke dingen horen bij vakantie, uitrusten en gewoon lummelen ook. Fijn dat dat lukte. Veel te veel mensen hebben last van FOMO en uiteindelijk mis je niks, want wat je niet weet kan je niet missen! 😉

1. Jamaar na een paar dagen ken ik de wandelkaart uit mijn hoofd en weet ik perfect wat er nog te missen valt 😂 Maar goed, voor een volgende vakantie dus! We’ll be back!

5. Ook terug naar een streek die mij bekend is. Een streek die absoluut niet fotogeniek is, en dat was exact de bedoeling, want anders zou ik ook weer alles moeten gezien hebben en doodmoe teruggekomen zijn. Nog gefeliciteerd met je verjaardag! En courage volgende week, ik begin dan ook terug 😭

Geliked door 1 persoon

1. hahaha zalig criterium om je vakantie op uit te kiezen! Maar ik snap ‘m volledig; dat we hier al een paar keer in de regio geweest waren en wellicht nog naar zullen terugkeren heeft héél veel geholpen 😁

6. Oh Leen, ik ben maanden niet aan blogs lezen toegekomen en had dus helemaal nog niet gelezen dat je je moeder ondertussen verloren bent. Wat hoop ik dat je toen en nu goed omringd bent, dat je tijd krijgt om te rouwen. Ik heb het ongelooflijke geluk dat ik nog niemand zo dichtbij kwijt geraakt bent, maar ik vond die “eerste keren” al lastig bij mijn beide grootvaders, die anders altijd een kaartje voor mijn verjaardag stuurden. Laat staan als het je moeder is…
    Goed dat je jezelf een rustige vakantie gegund hebt. Ik herken dat gevoel van “we zijn hier nu, nu moeten we er alles uit halen” wel, al ben ik er de laatste jaren ook relaxer in geworden (al is dat inderdaad, zoals je ook schrijft, wel makkelijker op plaatsen waar je al geweest bent / nog gaat komen, dan op “once in a lifetime”-reizen). Wij waren in juli ook nog eens in het Lauterbrunnental en dat blijft inderdaad een fantastisch mooie vallei he! Waar logeerden jullie?

Geliked door 1 persoon

1. Oh, in Kandersteg! Ben je ook naar de Oeschinensee gegaan? Die wil ik al heel lang eens bezoeken, maar ik heb wat schrik van de populariteit. Gasthaus Aescher in Alpstein is ook zo eentje dat op instagram enorm opgepikt geweest is en daar was er echt veel te veel volk naar onze goesting, waardoor ik nu dus vrees dat het volk ons aan de Oeschinensee ook gaat tegensteken 🙂

2. Wel nu er nog geen internationale toeristen waren en ’t zo buiten ’t hoogseizoen was feitelijk viel het goed mee maar ik moet er idd niet aan denken hoe superdruk het in een normale zomer daar is. Je kan met een soort golfkarretje van aan de bakjeslift helemaal naar het meer dus echt iedereen kan er raken. Als je gaat, ga dan nu, op een dag met mooi weer, nu zijn er toch bijna geen buitenlandse toeristen meer gok ik! 🙂
        En tis er effectief heel mooi…