Over mijn sportschema en hoe ik drie keer per week sporten makkelijk volhoud

Eén van de vijf dingen op mijn Gouden Lijst (de lijst met dingen die ik graag doe en best ook vaak zou doen en dan maar zo gedoopt heb en eigenlijk effectief in het goud en vooral in het groot boven mijn bureau zou moeten hangen zodat ik voor allevijf tijd blijf vrijmaken), is sporten. Ik ben iemand die moeilijk kan stilzitten, heb ik gemerkt, maar sporten afwisselen met zetelcrashen werkt nog redelijk goed voor mijn lepelvoorraad want ik binge ook graag series. ’t Draait allemaal om balans vinden, toch?

Sport vlak voor en tijdens corona

Voor we naar My Hometown verhuisden, hadden we een redelijk goede routine: een uurtje spinnen, een uurtje gewichttraining met onze coach en in het weekend wandelen (als het weer en onze planning dat toelieten).
Dat bovenop al onze sociale verplichtingen zorgde soms voor drukke weken, dat moet ik toegeven, maar ik bleef prioriteit geven aan bewegen omdat dat mij zo’n deugd doet.

Sinds begin dit jaar veranderden een aantal dingen: het lief ging een postgraduaat volgen waardoor naar de fitness gaan om te spinnen niet meer lukte, en ik kocht een nieuwe fiets die zoveel lichter en sneller is dan mijn intussen gepensioneerde regenboogros dat ik hem ‘het racefietske’ doopte.
Met het regenboogros maakte ik nooit recreatieve tochtjes, tenzij als tiener meegesleurd door mijn sportieve ouders, dik tegen mijn goesting dus. Ik was vergeten hoe het voelt om door een landschap te cruisen zonder krakende pedalen, een slepende ketting of schommelend achterwiel, met de wind in je haar, zon op je snoet, je beenspieren opgewarmd, zoef zoef zoef, enfin ge ziet het voor u.

Eind februari, begin maart zat ik twee weken thuis op doktersvoorschrift en had ik mezelf voorgenomen niet ganser dagen in mijn zetel te liggen vegeteren, allez jawel, dat ook, maar daarnaast elke dag frisse lucht op te snuiven onder de vorm van een wandelingetje rond de blok én die nieuwe fiets eens deftig uit te testen met een paar kortere fietstochtjes.

Toen kwam corona en de lockdown. Gelukkig mochten wij wél zonder reden naar buiten en oh boy wat was ik blij met mijn racefietske! Dankzij het vele telewerk lukte het me beter om sport in te plannen, maar ik weet nu al dat ik After Corona ga zorgen voor minstens één telewerkdag per week zodat ik mijn fietstochtjes kan blijven maken. Want doordat ik mijn woonwerkverkeer met de fiets doe (6-7 km enkele rit) is de goesting om dan na thuiskomst nog een fietstocht te gaan maken, vér te zoeken.

Sport inplannen

’t Is dus allemaal een kwestie van planning. Net als je een afspraak met de tandarts zou inplannen, zet je sport en andere me-time ook in je agenda. Wanneer ik begin met het opmaken van mijn weekly, zet ik er eerst de vaste afspraken in (hoewel die er dankzij corona nu erg weinig zijn), dan mijn sportplannen en dan pas wanneer ik naar kantoor ga, boodschappen wil doen of andere flexibelere taken.

Ziet hoe blij! En dat was dus na het sporten he.

Gemiddeld kom ik makkelijk aan drie uur sporten per week, vaak langer als we kunnen gaan wandelen.
(Nu denkt gellie wellicht allemaal dat ik dan een geweldig goei figuur heb, een VO2 max van 40 en een BMI van 20 ofzo. Ja niet dus.)

  • Op mijn vrije maandag (1 op de 2 weken) maak ik graag een langere fietstocht van pakweg 25km. (30km is precies zo’n grens waar ik niet makkelijk overheen geraak.)
  • Dinsdag is sportcoachdag: met onze coach werken we voornamelijk aan het versterken van onze spieren, dus niet zozeer op conditie of het verbranden van calorieën gericht – dat laatste vind ik trouwens niet per se belangrijk. Sporten gaat mij om vrijheid voelen, sterk worden, buiten zijn, genieten. Bij de coach geniet ik iets minder, dat geef ik toe, want nog altijd een schijthekel aan oefeningetjes doen, maar net daarom doen we het bij haar, omdat het er op onszelf niet van komt.
  • Donderdag of vrijdag maak ik onder mijn middagpauze een kort fietstochtje van 15 à 20 km (een uurtje).
  • In het weekend, afhankelijk van het weer, de tijd en de goesting, gaan we wandelen. Idealiter afwisselend kleinere toerkes (van anderhalf uur) en grotere (van een paar uur en picknick mee).

Sporten volgens de seizoenen

Tijdens de moestuinseizoenspiek (mei en juni) werd er minder gesport omdat veel van mijn fysieke energie naar spitten en planten en water geven en onkruid wieden moest gaan, en da’s helemaal oké want dan ben ik ook buiten en ook fysiek bezig.

Je leest het: ik sport voornamelijk buiten. Fietsen durf ik nog wel in de regen, maar niet als het met bakken uit de lucht valt. Windkracht 3-4 gebruik ik als excuus om toch maar niet te moeten vertrekken, tenzij ik goesting heb in een korte rit en dan gewoon keihard tegen de wind in boksen als extra inspanning.

In de wintermaanden komt bewegen dus op een lager pitje te staan, en ik vrees dat fietsen wat gaat verwateren want wind of regen of een combinatie van beide, ge ziet de wielertoeristen niet voor niks op hun rollen kruipen om voor de tv kilometerkes af te leggen en hun conditie te onderhouden tot ze in de lente weer massaal de baan op kunnen. Dat is niet mijn ambitie, maar ik vind het wel jammer dat we niet kunnen gaan spinnen, sowieso iets dat ik liever hou voor After Corona (want met twintig man in een slecht geventileerde ruimte gaan zitten zweten en doen? Nee bedankt).

De winter is een tijd van cocoonen en rusten (winterslaap, hallo!) en warme chocomelk, maar eerst is er nog de herfst met z’n prachtige bladerkleuren dus mijn fiets mag nog een tijdje paraat blijven staan, en de wandelschoenen die staan sowieso te trappelen om in de modder te mogen gaan ploeteren!

Wat doe jij van sport, doe je het graag en doe je het zoveel als je wel zou willen?

27 gedachtes over “Over mijn sportschema en hoe ik drie keer per week sporten makkelijk volhoud

  1. 5x/week op mijn Powerplate en minstens 3x/week 40 minuten stevig doorwandelen op min loopband die in de living staat (en terwijl Netflixen !) works for me !

    Geliked door 1 persoon

  2. Een deel van die wielertoeristen wisselt in de winter naar de mtb, dus die trotseren wel wind en regen hoor 😉 Maar serieus: vroeger fietste ik ook bij weer en wind, het maakte mij niet uit, ik vertrok. Tegenwoordig… mwah, geef mij maar mooi weer 🙂
    Bij mij bepaalt mijn lichaam (en dan vooral mijn rug) heel erg hoeveel ik kan sporten: in september haalde ik vb. rond de 10u sport per week, maar momenteel zit mijn rug weer geblokkeerd en dus had ik de voorbije twee weken “maar” 4-5u. Op zich naar aantal uren nog wel ok, maar het was enkel yoga en wandelen (dus heel rustig), terwijl het anders een combi van fietsen, lopen, wandelen, zwemmen, yoga etc. is. En dat terwijl ik de laatste weken nochtans zo hard mijn best gedaan heb in de fitness om net die rug te versterken (fitness waar ik Coronagewijs liever niet ben nu, maar ’t was op doktersvoorschrift, dus ja…). Heel herkenbaar trouwens dat je dat vooral doet omdat je weet dat het goed is, maar niet omdat het plezant is 🙂

    Geliked door 1 persoon

    1. Ja true, zo ken ik er wel een aantal, want zo binnen fietsen da’s toch niet hetzelfde he? ’t Is diene wind vooral dat mij tegensteekt… Vandaag eindelijk max windkracht 3 maar nu net geen tijd 😦 verdorie toch.
      Gij zijt écht wel sportief he. Kan ik nog wat van leren 🙂 En die rug pfff wat is dat toch he.

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik ga dat hier niet vertellen :-), bottem line, bewegen blijft voor mij ook de nr 1, daar moeten al de andere hobby’s voor wijken. En dat is 2-ledig, een nodig voor mijn psychisch welzijn en mijn fysiek welzijn :-). Lopen werkt het best voor mij en trainen met gewichten probeer ik toch ook 2 keer per week te doen, want ik ben ruim 40+ en dan verlies je heel snel spiermassa….blijven doen dat bewegen he 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Zeg ontmoedig mij anders nog meer 😀 ’t is zo oneerlijk dat mannen automatisch meer spiermassa hebben, en dat wil niet goed doordringen tot het lief dus die lacht mij uit dat ik nog niet eens één keer deftig kan pompen, pfff. But I’ll get there…

      Like

    1. Beweging is belangrijk he! Probleem is dat ik door mijn bureaujob de hele dag zit, zeker nu met al dat telewerk. Als ik dus niet zou fietsen of wandelen, kom ik nauwelijks aan een gemiddelde van een paar duizend stappen per dag. Erg he? Vroeger ging dat precies gemakkelijker :p

      Geliked door 1 persoon

  4. Ik doe helemaal niks. Ik vind sport vreselijk. Alle sporten. In het voorjaar en de zomer werk ik wel veel in de moestuin, en wandelen doe ik ook regelmatig. Ik heb ooit met een bewegingscoach gewerkt en die zei me dat sport helemaal niet moet, zolang je maar beweegt. Dat klonk als muziek in mijn oren 😊.

    Geliked door 1 persoon

    1. Die mens heeft groot gelijk! Mijn grootouders hebben ook nooit gesport, behalve eens een occasioneel fietstochtje, maar die zijn wél altijd bezig (in hun moestuin bv).

      Like

  5. Al zeg ik het zelf… ik ben goed bezig! Op maandag ga ik naar de HIIT les, ik loop 3 keer per week en als het niet regent gaan we vaak wandelen (meestal tussen de 14 à 18km). Beweging genoeg!

    Geliked door 1 persoon

  6. Zo veel bewondering voor je sportieve prestaties!
    Naar mijn vorige job (ondertussen al bijna twee jaar geleden) ging ik met de fiets, goed voor 100 km per week. Dat is weggevallen, maar ik ging (tot voor Corona) nog één keer per week zwemmen. Dat is dan ook weggevallen, en nu het wel weer mag durf ik niet zo goed. De beweging die ik nu nog heb is functioneel fietsen of wandelen, maar nooit grote of zware inspanningen… Enkele weken geleden ben ik wel met yoga gestart, en hoewel mij dat enorm helpt op vlak van ademhaling en mentale rust, mis ik de fysieke inspanning wel. ‘k Heb al gedacht aan zo home work-outs, maar dan moet je veel zelfdiscipline hebben. Op dat vlak is zo’n coach wel goed, en als je het met twee kan doen motiveert dat ook wel meer… Waar ik wel een beetje schrik voor heb bij die home work-outs, is dat je ook veel verkeerd kan doen qua houding of zo. Bij lessen (of coaching) is de kans op blessures of zo minder denk ik dan…

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik heb ook een tijdje home workouts geprobeerd, er zijn wel wat leuke video’s te vinden op youtube, maar mijn motivatie is altijd heel snel weer weg… die coach helpt enorm ja, qua motivatie en ze let ook erg op onze houding en of we de oefeningen correct uitvoeren. Maar als je die dingen voor de spiegel doet, zie je zelf ook al snel of je het goed doet of niet.

      Geliked door 1 persoon

  7. Sinds april doe ik vaak ’s ochtends een korte work-out van tien minuten. Ik herontdekte ook het zwembad en ga 1 keer per week baantjes trekken. En verder probeer ik om op woe & vrij de voetbaltraining van Tuur te gebruiken als looptraining voor mij. Het komt inderdaad vooral neer op het inplannen (en in mijn geval je daar ook aan te houden :-)).

    Geliked door 1 persoon

  8. Veel bewondering voor! Ik sport wel eens graag maar ook voornamelijk buiten. Lopen in ’t bos in de zomer, in de winter probeer ik dan maar te gaan zwemmen of wat pilates te doen via Youtubetoestanden maar alles komt op een veel lager pitje te staan idd. Ik heb (puur genetisch geluk) een BMI dat aan de lage kant is maar da’s ook gevaarlijk, want ik durf dan al eens denken dat ik mijn beweging niet nodig heb of zo.

    Geliked door 1 persoon

  9. Veel sporten doe ik eigenlijk niet. Normaal ga ik om de 2 weken paardrijden (liever meer, maar ’t is een dure hobby). En verder probeer ik minstens 1 keer per week te wandelen. Ik zou graag mijn yoga weer oppakken, misschien moet ik het inderdaad gaan inplannen!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s