2019 was een goed leesjaar en dat vier ik met cijfertjes want cijfertjes zijn zo leuk! Er waren verrassend veel goeie boeken (met vier of vijf sterren), maar tegelijk ook redelijk wat echt slechte boeken (met één ster).
De boeken van 2019: de cijfers
Ik las 58 boeken waarvan
- 6 boeken met één ster ofte ‘afschuwelijk, nooit meer lezen’
- 15 boeken twee sterren ofte ‘leuk tussendoortje maar zo weer vergeten’
- 19 boeken met drie sterren ofte ‘de moeite waard maar geen hoogvlieger’
- 14 boeken met vier sterren ofte ‘goed boek, herleesmateriaal’
- 4 boeken met vijf sterren ofte ‘favoriet boek’
- 27 boeken uit de bib
- 2x blufboeken
- 4x chicklits
- 1x fantasy
- 1x graphic novel
- 7x historische fictie
- 4x literatuur
- 19x roman
- 9x thriller
- 3x young adult
- 4x in het Engels
De zes vreselijkste boeken van 2019
Waar te beginnen? Bij het boek dat ik niet uitlas? Want dat kan ik intussen: als ik een boek echt slecht vind, het opzij leggen en niet meer achterom kijken. Het leven is zo al te kort. En toch las ik er zes in de categorie ‘afschuwelijk, nooit meer lezen’. Why?
- Bouwpakket van een meisje was plat en vulgair. Meer kan ik daar eigenlijk niet over zeggen, behalve dat ik doorlas omdat ik verwachtte dat het ging beteren en dat het hoofdpersonage wat volwassener ging worden. Nope. Bespaar u de moeite.
- In Een meisje is maar half af gaat het ook over seks en vooral foute seks en een compleet gebrek aan eigenwaarde, en dat alles dan ook nog eens in een onbegrijpelijke en vooral vermoeiende vorm geschreven.
- Noodweer was zo saai dat ik bijna zat te hopen dat de dijken braken. Een stormnacht, een trauma, een geheim: dit boek had nochtans alle ingrediënten om wel goed te worden. Misschien zat ik te hopen op een moord of nog wat broeiend drama.
- Ik lees Murakami graag maar Slaap was te dun ofzo. Als lezer heb ik (zeker bij hem) meer tijd nodig om in een verhaal te raken en de personages te leren kennen.
- In ongetemde staat gaat over een gruwelijke ontvoering in Haïti en de gevolgen ervan maar ik heb me meer zitten ergeren dan dat ik bijvoorbeeld medelijden had moet hebben met het hoofdpersonage. Het verhaal intrigeerde me, want gebaseerd op waargebeurde feiten, dus ik las door.
- De voorspelbaarheid van Tussen twee vuren heeft deze thriller een volledige ster gekost. Inslecht kind wordt verdacht van moord en zijn advocaat heeft nog een onverwerkt trauma uit het verleden – ver moet ge he niet gaan zoeken.
De vier beste boeken van 2019
- Het wordt spectaculair. Beloofd heb ik heel langzaam gelezen. Elke dag slechts een paar blaadjes. Dit is zo’n boek dat je moet doseren omdat je niet wil dat het uit is. Je weet namelijk dat er slecht nieuws zit aan te komen. Elke bladzijde is zo mooi. Zo verschrikkelijk mooi.
- Ik liet me compleet meeslepen door Aan het einde van de wereld. Ik wilde direct op een vliegtuig of desnoods een boot naar Alaska springen. De barre levensomstandigheden, de prachtige beschrijvingen van de natuur en het leven daar, ik heb genoten van elke letter. (Het hele gedoe rond waarom ze uiteindelijk moesten vertrekken was me iets te ongeloofwaardig; ik zou dat laatste deel helemaal anders hebben aangepakt maar kom.)
- Eleanor Oliphant Is Completely Fine was geweldig. Eleanor met haar autistische trekjes en haar grote trauma zat dagen nadien nog in mijn hoofd. Ik wil dat er een vervolg komt. Er moet een vervolg komen.
- De verborgen geschiedenis is al een favoriet sinds ik het voor de eerste keer las, en deze tweede keer pikte ik precies nog meer op. De sfeersetting zit er zo hard op dat ik me weken later nog tussen de herfstblaadjes van de campus waande.
Speciale vermeldingen
Eye-opener van het jaar was het Burn-out dagboek want het was o zo herkenbaar en o zo confronterend.
Ook heel schoon was The Green Mile (ik moet de film ook nog eens kijken) want Stephen King is een meesterveteller. De award voor bleitboek van het jaar gaat zonder twijfel naar Een hond met negen levens.
Hoe was uw leesjaar?
Awel goed met enkele 5*zoals je kan checken op Goodreads waaronder ook Het wordt spectaculair, beloofd ! Man man waarom kan ik zo ni schrijven denk ik dan …
LikeGeliked door 1 persoon
Amai ja ik zou er ook wat voor over hebben 🙂
LikeLike
Leuk overzicht!
Ik las geen enkele van de door jou vermelde boeken, dus ik weet al zeker wat te vermijden 😉 Van je favorieten staan er een paar op mijn lijstje, maar ze liggen buiten mijn gebruikelijke ‘leesgoesting’, dus ik kwam er nog niet toe.
Mijn leesjaar was een topper, met 93 boeken. Als het je interesseert, kan je terecht op mijn blog.
Heb je specifieke leesplannen voor dit jaar of laat je het gewoon wat op je afkomen?
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb een aantal boeken uit mijn kast die ik wil lezen (want te veel ongelezen boeken daar) en wil ook iets meer non-fictie lezen dit jaar (tot nu toe nog niks van terechtgekomen) maar verder lees ik eerder waar ik op het moment zin in heb.
LikeLike
Ik ben pas in december terug beginnen lezen maar ben zo blij dat mijn 2 jaar durende leesdip voorbij is 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Jippie!!!!! 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb weer wat toe te voegen aan mijn to read-lijst. 😉
In 2019 gingen mijn 5 sterren naar Het achtste leven en De poppendokter, respectievelijk het dikste en dunste boek dat ik las vorig jaar. 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Van die Nino dinges heb ik De kat en de generaal in mijn kast staan, benieuwd naar deze schrijver…
LikeLike
Ik kan me helemaal vinden in je topboeken, enkel het laatste heb ik nog niet gelezen, maar de andere zijn ook grote favorieten hier.
Ik vind een boek niet uitlezen super moeilijk, maar onlangs heb ik het eens gedaan, genoeg andere pareltjes om wel tijd aan te besteden.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb het het afgelopen jaar slechts met eentje gedaan maar had een paar andere van de 1*-categorie beter ook niet uitgelezen, achteraf bekeken – maar ge hoopt toch altijd dat uw mening nog gaat veranderen gaandeweg.
LikeLike
Ja ik blijf meestal ook op hoop leven 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Het wordt spectaculair, beloofd vond ik ook heel erg de moeite. De andere drie staan al op mijn leeslijstje, dus hopelijk komen die er dit jaar eens van 🙂
Mijn toppers waren Die Verwandlung van Kafka, Contrapunt van Anna Enquist, Lampje van Annet Schaap en Reasons to stay alive van Matt Haig.
Jammer genoeg ook vier boeken met maar een ster, waarvan het stationsromannetje Hulpeloos in zijn armen echt wel het allerslechtste was, dat is echt wel het enige dat ik puur voor de Verbeelding book challenge én tegen mijn goesting uitgelezen heb (bij de rest – De kleine lord, The highly sensitive person en A clockwork orange – had ik ergens nog de hoop dat het beter ging worden).
LikeGeliked door 1 persoon
A clockwork orange is één van mijn favoriete boeken van all time!!!!! Omg, echt, dat kroop zo onder mijn huid, ik was er helemaal door overrompeld…
LikeLike
Haha, sorry om een van je favoriete boeken zo slecht te vinden. Is bij J. idem, hij had het mij eigenlijk gegeven om te lezen, maar mja… Ok, het is een boek dat er in geslaagd is mij fysiek misselijk te doen voelen, dus in die zin heeft het mij zeker iets doen voelen. Ik snapte het punt van al dat gratuit geweld niet echt, denk ik (al ben ik daar duidelijk in de minderheid, gezien hoe vaak het opduikt in lijstjes met klassiekers 🙂 ).
LikeGeliked door 1 persoon
Bwa het is niet omdat het een ‘klassieker’ is dat iedereen het goed moet vinden. Ik heb nadien de verfilming gezien en die was afschuwelijk; blijkbaar heeft niet iedereen dezelfde beelden in z’n hoofd bij het lezen van het boek. Dus hmmm. Ik was gewoon verliefd op het hoofdpersonage, als ik dat van op afstand bekijk snap ik ook niet waarom 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Eigenlijk niet te memorabel, dat leesjaar van mij. Ik las een 20-tal boeken en had vooral nood aan ontspanning, dus er was veel chick-lit en aanverwanten. Veel uitschieters zaten daar niet tussen, maar ik heb langs de andere kant ook geen echt slecht boek gelezen.
LikeGeliked door 1 persoon
Wel soms is dat genoeg he… Ik lees ook vaker chicklit enzo terug (research haha :D), heerlijk ontspannend, ik vind het belangrijker om te blijven lezen dan van die must reads te lezen waar ge uw tanden op stuk bijt – al doet de afwisseling tussen verschillende genres mij wel het meest deugd.
LikeGeliked door 1 persoon
Van jouw vier beste heb ik er drie al gelezen. En ‘het wordt spectaculair, beloofd’ noteer ik.
LikeGeliked door 1 persoon
De eerste drie van je vier topboeken las ik ook, en ik ben het met je eens!
Mijn leesjaar in 2019 was goed, maar ik heb de boeken die ik maar niks vond wel meteen opzij gelegd. Ik denk dat ik er een viertal of zo niet heb uitgelezen. Het leven is te kort (en de leeslijst te lang!) om slechte boeken te lezen!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik moet stoppen met naïef zijn he, maar ik heb dus altijd schrik dat het plots wél goed gaat worden, want waarom zijn andere mensen er anders zo laaiend over? Ik moet leren loslaten ik weet het 😀
LikeGeliked door 1 persoon
We hebben precies toch niet altijd dezelfde boekensmaak 😀 Ik las weinig slechte boeken omdat ik ze meestal gewoon niet meer uitlees, misschien ook omdat ik minder echt mee deed met de VBC. Want als ik meedoe om alle puntjes te halen dan lees ik soms toch een slecht boek uit om toch maar dat puntje te kunnen afstrepen.
LikeGeliked door 1 persoon
Da’s ook de reden dat ik niet meedoe aan van die lees-challenges. Behalve de Blufboeken, want hoe moeilijk die soms ook door te worstelen zijn, ze hebben me tot nu toe (op eentje na misschien) nog niet teleurgesteld. Maar kom, ook zonder dat soort lijstjes is er genoeg om te lezen zegt 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Deed jij ook niet mee aan de Verbeelding Book Challenge?
LikeGeliked door 1 persoon
Neen, het allereerste jaar heb ik dat gedaan, maar het was te veel gedoe/verplichting voor mij 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, ik snap het… ik heb ook wel beetje dat dubbele gevoel en toch kan ik niet laten.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik lees vooral thrillers en detective-thrillers en dan ook nog eens in reeksen, maar door mijn bookchoice abonnement heb ik een boek gelezen, wat bleek alreeds het 3de deel te zijn, waardoor ik ook de 2 eerste delen moest lezen en ik heb zelfs een traantje gelaten. Het was een feelgood boek van Jenny Colgan met de titel Café zon en zee. Ik ben blij met het abonnement door. Ik vind de reeks van Erika Foster van Bryndza steengoed.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik maakte mijn zin niet af :-), mijn gedachten waren sneller dan mijn vingers. Ik vind het abonnement dus leuk omdat ik in contact kom met boeken die ik normaal zou voorbij laten gaan.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat kan ik me voorstellen; ik heb ook nogal de neiging om binnen mijn comfortzone te blijven (al lees ik wel verschillende genres graag).
LikeLike
Oeeee, I love me some good thriller!!!!! En hoera, Bryndza hebben ze zowaar in de bib!
LikeLike
Omdat jij Het wordt spectaculair, beloofd en Eleanor ook goed vond, ga ik die andere twee boeken op mijn lijstje zetten. Vooral dat Alaskaboek lijkt mij echt cool!
LikeGeliked door 1 persoon
Het is een pareltje ❤ Maar dat is het risico met boeken die mij door een ander enthousiast worden aangeraden: mijn verwachtingen worden te hoog. Dus euhm. Ik hoop dat jij het net zo goed gaat vinden 😉
LikeLike
Ik lees weinig afschuwelijke boeken omdat ik heel piicky ben over welke boeken ik lees en niet zomaar alles op pak. Van jouw toppers lees ik er nog geen, maar ze stonden wel allemaal al op het lijstje!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik had een super goed leesjaar (116 boeken)… en momenteel zit ik in een enorme leesflow, dus wie weet overtref ik vorig jaar ;-).
LikeGeliked door 1 persoon
Blijven gaan! 🙂
LikeLike