Over hoe mijn weekmenuplan zorgt voor rust in het hoofd en variatie op het bord

Sinds ik overtuigd vegetariër ben en zoveel mogelijk plantaardig eet, zijn er al meerdere verhitte discussies geweest ten huize van. Ge wilt het niet weten eigenlijk; ik denk dat onze onderbuur oprecht blij gaat zijn als wij binnenkort verhuizen.

Mijn eetgewoontes zijn radicaal veranderd (hoewel ik nog altijd veel boecht eet, no worries, ik zou eens gezond kunnen worden hé), dus alle recepten zoals ik die kende en regelmatig klaarmaakte, moesten herbekeken worden. Vol-au-vent, rode kool met gehaktballetjes en appelmoes, stoofvlees, spaghetti bolognaise, croquejes met gerookte zalm, rijst met fishsticks, om maar een paar van onze favorieten te noemen: allemaal geschrapt. Dat was efkes paniek want wat moest ik nu eten? Maandenlang viel ik terug op een stapeltje kookboeken, recepten die ik online vond en onze Ekomenu-maaltijdbox. Elke week opnieuw was het een ware worsteling om voldoende ideeën bij elkaar te schrapen voor het boodschappenlijstje.

Dankzij het weekmenuplan keerden diepvrieskroketten terug in mijn leven. Hoe ik ooit zonder heb overleefd, ik heb geen idee.

Na een half jaar experimenteren en lezen over hoe een semi-vegan kan zorgen voor voldoende vitamines en variatie op z’n bord, heb ik opnieuw voldoende gerechtjes verzameld voor de zogenaamde ‘standaardweekmenu’. Deze receptjes komen om de x aantal weken terug.
Het voordeel? Dat ik ze intussen blindelings kan maken (of ze snel in een kookboek terugvind), dat sommige zich makkelijk laten invriezen en dat ik dikwijls voor de lunch van de dag nadien nog een restje over heb.
Op die manier ben ik er de laatste weken in geslaagd ons ongezonde eetpatroon van veel te veel afhaalmaaltijden te doorbreken en terug te keren naar een basis van gezond en gevarieerd eten. Met toch nog ruimte voor boecht want laten we realistisch blijven.

Om te beginnen verzamelde ik alle gerechten. Daarna deelde ik ze op in zeven categorieën, voor elke dag van de week eentje.

Het Weekmenuplan.

Menu 1: afhaalmaaltijden

Want let’s face it: tegen het einde van de week is de fut eruit. In onze buurt zijn er niet zoveel mogelijkheden dus wisselen we af tussen deze:

  • diepvriespizza
  • frietjes van ’t frietkot
  • Nepalees (samosa met rijst, groentjes en mango chutney)
  • Thais
  • slaatje van Sticks & Bowls

Menu 2: comfy

Comfy omdat het extra smakelijke maaltijden zijn die je uit het vuistje kan eten of die snel klaar zijn.

Menu 3: tomaaaaat

Mijn spijsvertering kan een te veel aan tomatensaus niet goed aan dus probeer ik het maximaal één keer per week te eten (want tomatensaus is zoooo lekker). Bovendien laten gerechten met tomatensaus zich over het algemeen makkelijk invriezen.

Witte bonen in tomatensaus van Mme. Zsazsa: een vitaminebom.

Afwisselend eten we:

  • spaghettiiii, eventueel met soja- of tofugehakt maar vooral met veel groentjes
  • chili sin carne met mango, maïs en rode bonen
  • lasagne met veel groenten en een stevige kokosbechamelsaus (ge hebt geen idee hoe lekker die is!)
  • pasta arabiata (de favoriet van het lief en ook zowat het enige dat hij kan klaarmaken)
  • de Spaanse bonenschotel van Mme. Zsazsa
  • de chipsschotel van Mme. Zsazsa
  • de romige linzen van Mme. Zsazsa
  • moussaka van Jeroen Meus (maar dan geveganiseerd)

Menu 4: patatjes

Wij zijn geen grote patatteneters (daar waar patatten vroeger bijna dagelijks op mijn bord lagen), maar sinds ik ze zelf kweek, komen ze terug vaker op het menu. Dit is ook het enige menu waar meestal een stuk nepvlees aan te pas komt, want vleesvervangers zijn niet bepaald gezond, maar op deze manier kan het lief wekelijks zijn steakske oppeuzelen en is iedereen content 🙂

Gnocchi met prei en ‘kaas’saus van Mme. Zsazsa: comfortfood mét groentjes.
  • gebakken patatjes met sla, tomaat en een stukje (nep)vlees (voornamelijk ’s zomers owv de seizoensgebonden rauwkost)
  • gebakken patatjes met drie soorten geroosterde groenten (bv pompoen, knolselder en pastinaak, of zoete aardappel, raapjes en rode biet) en een stukje nepvlees
  • puree van minstens twee groenten (bv broccoli met zoete aardappel of knolselder met wortel) en een stukje nepvlees
  • kroketjes met minstens twee geroosterde groenten en kikkererwten, met een bechamelsausje
  • hemelse prei met gnocchi van Mme. Zsazsa

Menu 5: soep

Soep is ook een maaltijd, eentje die niet te zwaar op de maag ligt en dus ideaal is voor op de avonden dat we gaan sporten. Ik maak ongeveer één keer om de twee weken een grote pot (met een combinatie waar ik op dat moment zin in heb; zo was de laatste soep die ik maakte eentje van pompoen, champignons, keukenraapjes en een courgette met ‘balletjes’ van geroosterde kikkererwten) die ik in kleinere porties kan invriezen. Ideaal, ook om mee te nemen als lunch op ’t werk.

Broccolisoep met geroosterde kikkererwten.

Menu 6: groentegalore

Mijn minst favoriete categorie, dat moet ik toegeven, want ik ben geen slaatjesmens, zeker ’s winters niet. Dus staan er ook andere gerechten in met groenten in de hoofdrol.

Sobanoodles met pindasaus en veel groentjes.
  • zomers slaatje van Lisa Goes Vegan met een killer sausje amai
  • sobanoodles met pindasaus to die for (ja ik heb iets met pinda’s de laatste tijd)
  • een curry met kokos en veel kruiden en veel groenten (favoriete combinatie: geroosterde pompoen, bloemkool en spinazie met kikkererwten)
  • savooitaco’s van The Green Kitchen
  • de schorseneren met brie van Pascale Naessens omdat dit het enige lekkere recept met schorseneren is dat ik al ben tegengekomen (behalve op de klassieke manier met bechamelsaus) en het niet altijd vegan moet zijn
  • pastinaak met witloof en blauwe kaas van Karola’s Kitchen

Menu 7: een recept

Ik kook graag nieuwe dingen dus als er een dag overschiet, haal ik er een kookboek bij. Als het recept slaagt, kan het worden opgenomen in één van de zes categorieën hierboven. Dit is de categorie die het vaakst wegvalt in favor of uit eten gaan.

Wanneer ik mij op woensdagavond – donderdag of vrijdag doe ik mijn boodschappen – aan mijn bureautje zet, is de weekmenu op tien minuten klaar. Ik leg de standaardweekmenu naast onze agenda en kies uit elke categorie één gerecht. In mijn achterhoofd hou ik ook rekening met minstens één keer bonen of kikkererwten of linzen of rijst of andere plantaardige shizzle waaruit ik mijn eiwitten en ijzer kan halen, maar dat gaat dus meestal vlot. Erg vlot. En sindsdien gaat het weer de goeie kant op met gezond eten!

Disclaimer: neen, deze post werd niet gesponsord door Mme. Zsazsa; haar kookboek Honger! is toevallig het kookboek waar ik al het meeste uit klaarmaakte sinds ik vegetariër ben, en dat zoveel eenvoudige, pure gerechten bevat die helemaal passen binnen mijn nieuwe eetfilosofie.

Maak jij een weekmenu en hoe pak je dat aan?

35 gedachtes over “Over hoe mijn weekmenuplan zorgt voor rust in het hoofd en variatie op het bord

  1. Goed idee om zo met die categorieën te werken en dan telkens uit elke categorie iets uit te kiezen. Ik maak wel weekmenu’s maar heb nooit inspiratie dus als het mijn kookweek is maak ik eigenlijk vaak hetzelfde. Ik ga mijn receptjes ook eens indexeren se!

    Geliked door 1 persoon

  2. Wauw, nice, heel gestructureerd zeg! Goed bezig 😀 Leuk dat je op die manier de goeie kant opgaat met gezond eten.

    Ik kook eigenlijk meestal zonder menu en recepten. Meneer Wecotip is de voedselverzamelaar, hij gaat twee keer per week naar de winkel waar hij de dingen koopt die beschikbaar zijn in dat seizoen, en dan maak ik daar dingen mee klaar.

    In mijn hoofd heb ik een lijstje met bereidingswijzen en succesrecepten en sausjes en dan kies ik daar iets uit en maak ik een variant. Sinds ik eens een reeks vegan kookworkshops heb gegeven, en daarvoor KEIveel research heb gedaan, heb ik geleerd om iets lekkers te brouwen uit de ingrediënten die er zijn, wat wel handig is.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik heb die structuur gewoon nodig 😀 Lang leve lijstjes! Ik heb zelden energie om te koken laat staan om dingen uit het hoofd te doen, al volg ik een recept nooit tot op de letter. Ik voeg groenten toe, of maak het met een ander soort granen of allez ja zo die dingen. Dat dan weer wel.

      Geliked door 1 persoon

      1. Haha, grappig hoe dat kan variëren, ik zou net knettergek worden van heel de tijd recepten volgen, omdat ik dan boodschappenlijstje moet maken en dat lijkt me extra energie te kosten 😉 Hoewel ik lijstjes maken eigenlijk ook wel leuk kan vinden anders 😀
        Leve de verschillen, zou ik zeggen 😉

        Geliked door 1 persoon

      2. O nee naar de winkel gaan zonder lijstje!!!! Het drama!!! Ik word tegenwoordig (door te veel aan stress) echt overweldigd als ik een winkel binnenstap en moet me dan concentreren of ik ren gillend weer naar buiten. Ik vergeet 90% van wat ik ging kopen als ik het niet opschrijf.

        Geliked door 1 persoon

  3. Wij slagen er tegenwoordig niet meer in om een deftig weekmenu te maken. Misschien moet ik zoals jij maar eens een overzichtje maken van de klassiekers waarop we terug kunnen vallen, zeker voor als er weinig tijd is. Vanavond is dat het geval en is het alleszins gewoon soep om te eten.

    Geliked door 1 persoon

  4. Waw, zo gestructureerd! En heel realistisch ook. Ik dacht eerst weliswaar ook wel “oei, maar dan kunt ge zo weinig variëren” tot ik zag uit hoeveel gerechten je eigenlijk kiest én dat je dan sowieso ook nog wel nieuwe dingen kan testen met die receptendag.

    Ik gebruik de laatste tijd veel minder vaak een echt weekmenu, ’t is eerder per twee, drie dagen. Dat gaat wel, maar ’t is niet ideaal, dus eigenlijk wil ik het wel weer invoeren, want vroeger (weliswaar zonder “lijstje om uit te kiezen”) ging dat eigenlijk wreed goed.

    Geliked door 1 persoon

    1. Helaas valt de receptendag altijd als eerste weg wat wel spijtig is want die kookboeken liggen hier te verkommeren en ik probeer wel eens graag nieuwe dingen uit tot het woensdagavond is en ge moet staan goochelen met een recept dat je nog niet kent en dan poef, weg energie… Moet ik eens iets op vinden 🙂

      Like

      1. O zo’n dagen zijn er ook haha! Eigenlijk kook ik door de week best niet te veel. We eten tegenwoordig al twee keer soep owv sportavond, en vrijdagavond vaak afhaalrommel, ja dan blijft er niet veel werk meer over door de week :p

        Geliked door 1 persoon

  5. Amai, zo indrukwekkend én interessant! Ik las al vaker dat mensen bepaalde gerechten op regelmatige basis laten terugkeren, maar hier blijft het bij een succesreceptenschriftje met gerechten per categorie gesorteerd. In mijn bullet journal van 2020 ga ik eens een ingekort lijstje maken van onze top-hoofdgerechten, en dat zal ook al wel meer structuur en rust geven. De voorbije week ben ik weer aan het koken uit een nieuw boek, en dat geeft mij weer nieuwe energie.
    Kroketten, zooooo lang geleden dat ik dat nog eens klaarmaakte. Wij hebben – bewust – geen friteuse in huis, maar onlangs aten we bij vrienden kroketten uit de oven. Echt, zo’n ontdekking! Moet ik dringend eens op het boodschappenlijstje zetten!
    En inderdaad: hoera voor ‘Honger!’ en pindasaus :-).

    Geliked door 1 persoon

    1. Er bestaan echt al lekkere kroketjes voor in de oven, zeker in de eindejaarsperiode. Van zodra wij onze favoriet weer vinden, slaan we een voorraad in :-). Diepvriesfrietjes van zoete aardappel vind ik trouwens ook lekker om in de oven klaar te maken.

      Geliked door 2 people

      1. Ojaaa zoete aardappel in de oven… En pastinaak, ook lekker!! Ik zou eens moeten kijken of er van die andere patatdingen voor in de oven ook vegan zijn, want bij de kroketten was ik alvast blij verrast!

        Geliked door 1 persoon

    2. Ahja wij hebben ook geen friteuse, dat stinkt en dat is gevaarlijk (zo zit dat in mijn hoofd) en inderdaad uit de oven is dat evengoed! Idem voor frietjes trouwens (maar die komen niet meer op het menu sinds ik geen stoofvlees of vidé meer maak… behalve van ’t frietkot dan natuurlijk :p)

      Geliked door 1 persoon

  6. Diepvrieskroketten, njom!!! Ik vind dat dus keilekker hè. Ik maak geen weekmenu om de simpele reden dat ik zo’n persoon ben die planningen maakt maar er zich dan niet aan houdt. Zo van: fancy examenplanning, maar dan een totaal ander vak studeren. Ik sta dus soms na mijn werk nog in de supermarkt, maar sommige dagen heb ik gewoon ook minder honger dan verwacht. Ik dank de hemel voor éénpansgerechten en diepvriesgroenten. Diepvries is minstens even goed als wat er in de versafdeling ligt en is gewoon psychologisch een knop omdraaien. Er liggen ALTIJD diepvriesgroenten klaar bij mij, ik heb vandaag nog twee zakken spruitjes gekocht. Ik heb een minidiepvries dus ik moet zelfs mijn bananenbrood en bloemkoolrijst bij mijn mama gaan bewaren, zo erg is het. Ik moest ook echt lachen met uw tomaaat want leve tomaat hè, jammer dat je spijsvertering er niet zo blij mee is. Je moet ook eens spruitjes met tomatensaus eten.

    Geliked door 2 people

    1. Damn girl ik heb er nu al zin in. Het lief is helaas geen spruitenfan maar ik verzin er wel iets op. En ja: diepvries is life. Bij mij zitten er standaard erwtjes, spinazie en mango in want één van de drie eet ik minstens één keer per week. En alle overschot uit den hof komt er natuurlijk ook in. En soepgroenten, dan heb ik geen excuus om geen soep te maken!

      Like

  7. Ik kook graag met periodes en zit nu in zo’n periode 😉 maar een weekmenu opstellen vind ik echt niet gemakkelijk. Voorlopig probeer ik het dan maar te doen met de maaltijdboxen van Marley Spoon, sowieso gezonder dan afhaalmaaltijden 😉 Ik merk wel dat het terug begint te kriebelen om zelf weekmenu’s op te stellen maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s