Over mijn bucket list voor de winter van 2019-2020

Ik maakte een bucket list voor de zomer die bulkte van de #selfcare momentjes: ik ging dankzij het invoeren van een standaardweekmenu meer vers koken; ik sportte en bewoog regelmatig; ik startte met gesprekken bij een psycholoog; ik las, schreef en blogde veel; ik maakte een begin van een ochtend- en een avondritueel… Enkel ‘geen tv kijken’ en ‘meer op mijn terras zitten’ waren twee dingen waaraan ik niet heb voldaan.

En het hielp. Tegen eind augustus was ik de zen-heid zelve. September en oktober waren minder tof (lees: ik heb sinds vóór de eerste burn-out niet meer ZOVEEL stress gehad), dus besloot ik maar eens flink na te denken over wat ik de komende maanden eigenlijk echt wil (behalve verhuizen naar lot13) en dat is redelijk simpel: r u s t.

De donkere maanden zijn het moment bij uitstek om niks meer te ‘moeten’. Ge moet uw vensters niet kuisen want het grootste deel van de uren die je thuis doorbrengt, is het te donker om naar buiten te kijken anyways. Ge moet niet in uwen hof werken, want dat onkruid vriest toch kapot en de slakken erbij (als het deze winter tenminste zou willen vriezen dit keer). Ge moet geen saai slaatje maken met 586 ingrediënten; een lasagne in de oven schuiven telt ook als gezonde maaltijd. Ge moet niet tot zonsondergang op een terras zitten gin tonicen, ge moogt in de zetel onder een dekentje wegkruipen met een boek en een warme chocomelk (met Baileys).

Dus in die lijn liggen mijn voornemens:

  • De sessies bij mijn psycholoog afronden.
    Ik heb het gevoel dat er gezegd is wat er gezegd moest zijn, en dat ons traject samen binnenkort kan stoppen. Ik heb heel wat bijgeleerd, maar ook van andere dingen die ik deze zomer deed of hoorde of las. Dat alles samen heeft me gesterkt en voorlopig weet ik genoeg. Alleen moet ik nog zien uit te vinden of mijn psychologe er net zo over denkt.
  • Tweewekelijks naar de ‘relax & restore’ yoga gaan.
    Dat is yoga met een focus op lichte stretchings en voornamelijk liggen in bepaalde poses en ademen en zijn en met andere woorden tot rust komen. Ideaal voor mij. Ik heb een beurtenkaart gekocht zodat ik de vrijheid heb om te gaan naar een sessie wanneer mij dat het best uitkomt. Om de twee weken lijkt me daarom ideaal.
  • Meer leren over mijn lichaam en hoe alles met elkaar en met je geest in verbinding staat.
    Ik ga een reeks van vier workshops volgen rond dit thema,  en daarna zou ik graag verdergaan met bekijken hoe ik mijn eetpatroon kan aanpassen om mijn lichaam alles te geven wat het nodig heeft.
  • Enkele tentoonstellingen bezoeken.
    Ik heb de expo van Stephan Vanfleteren in FoMu op het oog (om niet te zeggen dat die al een half jaar in mijn agenda staat), en de tentoonstelling over Dalí en Magritte in Brussel.
  • Twee non-fictieboeken lezen.
    Liefst eentje met hashtag zelfhulp, en eentje over een geschiedkundig onderwerp ofzo. Op de één of andere manier komt het er niet van als ik het niet inplan en grijp ik altijd terug naar fictie, terwijl ik weet dat je uit boeken heel veel kan bijleren.
  • De tijd nemen voor mijn rituelen.
    Rituelen brengen rust in mijn hoofd. Het zijn mijn ankerpuntjes aan het begin en het einde van de dag. Ik zou daar trouwens eens over moeten bloggen.
  • Veel lezen.
    Mijn jaardoel is al een tijdje in zicht, dus dat wordt geen probleem. Lezen is naast slapen en de yoga van hierboven het enige dat mijn hartslag onder de 65 bpm kan doen zakken en dat is goud waard.
    Daarbij zou ik dringend aan de geadopteerde boekenbox moeten beginnen, want tegen het voorjaar gaat de vernieuwde bib open en moet die box weer worden ingeleverd. Het zijn acht boeken over een geschiedkundig thema. Van sommige ben ik niet zeker of ik ze wel wil lezen, maar voor de meeste wil ik wel wat moeite doen.
  • Veel wandelen en buiten zijn.
    Want voor het einde van het jaar heb ik nog mijn jaardoel van 500km te halen. In januari en februari valt het wandelen traditioneel stil omwille van het slechtere weer, maar dat zou eigenlijk geen excuus mogen zijn. Frisse buitenlucht hebben wij nodig!
  • Twee keer per week sporten.
    We hebben weer een beurtenkaart bij de fitness en onze sessies bij onze sportcoach hebben we verlengd tot minstens eind van dit jaar. (Wandelen valt voor mij ook onder sporten, trouwens.) Sporten zorgt ervoor dat ik in the end meer energie heb, en het zorgt ervoor dat mijn algemene ingesteldheid minder zwartgallig aanvoelt. Ja ’t is echt waar.
  • Tijd doorbrengen met familie en vrienden.
    Een wandeling maken, gaan eten (al is het een stuk taart), bij elkaar langsgaan, eens opbellen… en plannen maken voor de feestdagen. Het lijkt allemaal evident maar is het niet altijd.
  • Drie podcasts beluisteren.
    Ik ben al heel lang nieuwsgierig naar de hype en het zal alvast een uitdaging worden om enerzijds een keuze te maken tussen het ruime aanbod en anderzijds een momentje te vinden om er effectief naar te luisteren.
  • Een reis plannen met het lief.
    Maar dat zal voor laat in de winter zijn, als er meer zekerheid is over onze financiën. De bestemmingen op de shortlist voor komende zomer lopen daarom nogal uiteen, met Noorwegen/Zweden bovenaan (en Ijsland als dat niet dubbel zo duur zou zijn), Zuid-Tirol en ergens hoop ik op een treinreis door Europa.
  • Een tripje plannen met Annelies.
    Het warme zuiden lonkt, alleen zijn we nog niet uit over de bestemming.
  • Een tuinplan maken.
    Want het volgende moestuinseizoen zal heel snel daar zijn.
  • En o ja, verhuizen dus.
    Gek genoeg heb ik daar nog geen zenuwen voor. I’ve done it before weetjewel, het is gewoon dozen volsteken en duuzend keer over en weer rijden en kuisen en uitladen en opruimen en inrichten. Kijk er zo naar uit!

Het lijstje is een pak concreter dan dat van afgelopen zomer. Net omdat er meer tijd en ruimte is, en ik de leuke dingen niet wil vergeten.

Deze lijst is een lijst van dingen die ik graag doe. Waarvan mijn batterijtjes opgeladen raken. Het zijn geen to do’s, geen verplichtingen. Het is een keuzelijst. Het zijn opties, mogelijkheden. Eender welk puntje staat garant voor genieten, voor tijd maken voor mezelf en wat belangrijk voor me is.

Wat wil jij deze herfst & winter graag niet moeten en graag wel doen?

27 gedachtes over “Over mijn bucket list voor de winter van 2019-2020

  1. Zo’n mooie self care lijst ❤ Leuk dat je het zo concreet op een rijtje hebt!

    Het lijken mij ook allemaal leuke dingen, behalve podcasts luisteren. Op de één of andere manier ligt mij dat toch niet zo, podcasts lijken me meer inspanning te vergen dan films… Vreemd hé.

    Geliked door 1 persoon

  2. Mooie voornemens! Nog altijd straf dat je zoveel leest… ik ga de tip gebruiken om een makkelijk en moeilijk boek te combineren. Maar ik vraag me dan af… daarnet op de trein was er meisje aan het lezen en die sloeg haar bladzijden heel snel om… er stond meer op een pagina dan bij mij en ik las een kinderboek en zij een gewoon maar doch niet moeilijk boek (af te leiden aan de lay-out) en toch las zij twee bladzijden terwijl ik nog maar de helft van één bladzijde gelezen…

    Lees ik dan zo traag?? 😀

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik heb ergens op een andere blog gelezen (weet niet meer waar) dat er een meisje iets van een 100 bladzijden op een half uur had gelezen en toen viel ik bijna van een stoel. Van een normaal boek (dus geen moeilijke literatuur maar bv een thriller) lees ik iets van een 60 pgs per uur (denk ik, lang geleden dat ik het nog gecheckt heb). Ook pokketraag tgo die blogger in kwestie dus 😀

      Geliked door 1 persoon

      1. Het zal ook wel afhangen van genre tot genre zeker? Als ik een chicklit lees, dan wordt er ook al eens diagonaal over een bladzijde gescand, maar bij andere boeken wil ik toch met wat meer aandacht lezen om niks te missen.

        Geliked door 1 persoon

  3. Bewegen en sporten schiet er hier in de donkere dagen ook bij in. Ik moet er echt op letten dat ik genoeg buiten kom!
    En dat moestuinplan: elk jaar wordt dat uitgesteld, en gebeurt er dan uiteindelijk niks. Het is inderdaad te hopen dat het eens goed vriest deze winter, dat we van die slakken af geraken :-).
    Ik wens jullie een goeie verhuis, en dat het nieuwe huis je veel rust mag brengen!

    Geliked door 1 persoon

  4. Stephan Vanfleteren lijkt mij zeker ook wel wat! En een uitstapje naar zee. Een weekend naar de Ardennen.En lekker uit eten gaan. Tijd nemen om niets te doen. Buiten zijn. Fietsen. Bloembollen planten. Meer tijd maken om foto’s te maken. En te bloggen :).

    Geliked door 1 persoon

  5. Ik word al rustig van je lijstje te lezen 🙂 Die yoga klinkt keigoed. Ik ben er – op doktersbevel dan nog – ook voor aan het rondkijken, omdat het bindweefsel in mijn rug volgens mijn huisartse op lange termijn enkel maar losser kan komen door de lange stretchings, die typisch zijn voor yin & fascia yoga.
    Succes met jullie verhuis en daarna genieten van het inrichten en gewoon er zijn, daar in jullie nieuwe stekje!

    Geliked door 1 persoon

  6. K vind je verschil in ” Ge moet niet tot zonsondergang op een terras zitten gin tonicen, ge moogt in de zetel onder een dekentje wegkruipen met een boek en een warme chocomelk (met Baileys).” grappig…beide zijn toch wat chillen zonder moeten? Beide zijn zaaaaalig.

    en ‘k wist ook niet dat het weer in januari en februari slechter is dan okt/nov/dec. Ik zou intuitief die laatste 3 slechtere weerpunten geven dan januari en februari, ook al omdat die laatste terug beetje meer licht al hebben.

    Je hebt een goeie lijst (behalve podcasts…bleh, niet voor mij), maar oh my god, wat heb je een lange lijst! ‘k zou niet alles doen hoor, als ik jou was.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik wil die podcasts nu eens echt uitproberen, iedereen is er zo wild van 🙂 Maar ik zit zelden in de auto, als ik thuis ben wil ik meestal stilte en als ik ga wandelen luister ik liever naar de natuur. Dus een geschikt moment vinden, wordt een uitdaging.
      Ik vind de laatste maanden van het jaar de ‘warmste’ qua sfeer: de herfstkleuren en daarna de kerstlichtjes, eens nieuwjaar gepasseerd blijft er niks over dan grijs en duisternis en vitamine-D-tekort. Bah, nee geen fan 😀

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s